ahlan wasahlan

Thursday, January 14, 2010

ADAB PERGAULAN ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN

Seperti yang kita sedia maklum,Islam telah menggariskan adab pergaulan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Hal ini bertujuan untuk memelihara kesucian dan maruah umatnya..Sebagai seorang Islam kita wajib mematuhi perintah-perintah Allah S.W.T. dan menjauhi laranganNya demi menjaga kesucian agama.

Umat islam baik lelaki mahupun perempuan hendaklah menjaga adab-adab pergaulan dalam setiap urusan seharian.Hal ini bertujuan untuk mengelakkan timbulnya fitnah dan tohmahan daripada masyarakat sekeliling serta mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini.

Sebagai contoh,masyarakat pada hari ini tidak lagi menitik beratkan tentang adab-adab pergaulan dalam kehidupan seharian mereka.Lelaki mahupun perempuan tanpa segan silu berpegangan tangan,berdua-duaan ditempat sunyi malah ada yang lebih berani lagi dengan bercumbu-cumbuan di tempat yamg terbuka.Perbuatan-perbuatan seperti inilah mencemar kesucian agama islam malah merendahkan kedudukan agama islam di mata penganut agama lain.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda dalam satu hadis yang bermaksud "apabila seorang lelaki dan seorang perempuan berdua-duaan maka yang ketiganya adalah syaitan".



Walaupun islam menggariskan pelbagai adab-adab dalam pergaulan seharian namun Allah s.w.t tidah pernah membebankan umat islam dalam menjalankan urusan seharian yang melibatkan lelaki dengan wanita. Malah islam mengharuskan pergaulan antara lelaki dengan wanita diatas urusan seperti urusan pekerjaan dan menuntut ilmu tapi dengan syarat meraka haruslam menjaga adab-adab pergaulan,menjaga aurat dan cara berpakaian,cara bercakap dan cara berjalanan.

Sesungguhnya islam itu agama yang mudah jadi mengapa kita sukar untuk melaksanakan adab-adab ini dalam kehidupan seharian kita.
Fikir-fikirkanlah dan selamat beramal..





.

0 comments:

Pages